Splitleasing & flexleasing

Mange vælger at lease biler frem for at købe dem, og det kan der være mange grunde til – det kan blandt andet være fordi, det prismæssigt bedre kan betale sig at lease en bil frem for at købe den, hvis man ikke har planer om at eje bilen i særlig mange år. Man har mange muligheder, når man skal tage stilling til, hvordan man vil lease sin private- eller firmabil – herunder splitleasing og flexleasing. Men hvad er flexleasing og splitleasing egentlig? Her finder du en oversigt over splitleasing og flexleasing, samt i hvilke tilfælde det bedst kan betale sig at vælge den ene mulighed frem for den anden.

Splitleasing

Splitleasing bliver brugt, når man har en firmabil, som man også bruger privat. Hvis man for eksempel bruger bilen til 70% erhvervskørsel og 30% privatkørsel, er det kun 30% af bilens omkostninger, der bliver faktureret til dig privat, mens de resterende 70% bliver faktureret til dit firma. Splitleasing betyder altså kort sagt, at omkostningerne på din bil bliver opdelt mellem din arbejdsrelaterede kørsel og din private kørsel.

Det kan derfor godt betale sig at splitlease, da man slipper for beskatning af firmabil og det giver samtidig færre udgifter for firmaet – hvis man for eksempel bruger sin firmabil til 30% privatkørsel, sparer firmaet altså 30% i forhold til almindelig erhvervsleasing.

Hvad er flexleasing?

Flexleasing er kort fortalt en måde, hvorpå man leaser biler, men ikke betaler den fulde registreringsafgift med det samme. I stedet bliver den fordelt i rater for den periode, du benytter bilen. Flexleasing bliver oftest anvendt til dyre luksusbiler, fordi registreringsafgiften her er ret høj.

Fordelene med flexleasing er blandt andet, at man ikke skal betale 150% registreringsafgift, og at der altså kun skal betales imellem 0,5% og 2% i registreringsafgift om måneden. Flexleasing giver også mulighed for at skifte imellem flere køretøjer, og når bilen skal sælges, er der højst sandsynligt flere, der er interesserede i den, fordi der ikke er registreringsafgift på bilen, og den kan derfor også lettere sælges til en køber i udlandet. At der ikke er registreringsafgift på bilen, resulterer også i, at der er et mindre værditab på bilen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *